Zoek
Niveau
Groep 1 Groep 2 Groep 3 Groep 4 Groep 5 Groep 6 Groep 7 Groep 8
Discipline
Beeldend Dans Drama/theater Erfgoed Muziek Nieuwe media Schrijven/literatuur Techniek Urban
Soort
Workshop (A) Lesserie (B) Programma (C) Overig (D) Kinderboekenweek (E) Kindermuziekweek (F)
Je naam in een gedicht
Doel: Aan de hand van een aantal richtlijnen leren de leerlingen een naamgedicht schrijven. Ze oefenen met het zichzelf uiten op papier en ervaren een creatieve manier van omgaan met schrijven en woorden.
Groep: 4 - 8
Project: A505
Aanbod Phion
Doel: Meedoen, ervaren en samen muziek maken met de musici van het Gelders Phion orkest.
Groep: 1 - 8
Project: D804
Aanschaf materiaal
Doel: Cultuureducatie met behulp van het juiste materiaal, gereedschap of methode bestendigen in het onderwijs
Project: D803
Accordeonfeest
Doel: De kinderen leren een lied en begeleiden dit zelf afwsselend op accordeon en diverse Orff- instrumenten.
Project: A422
drama workshop africaanse codes
Doel: Deze drama workshop gaat over, ritme, communicatie en verbeelding. We leren van traditionele volksstammen hoe zij communiceren met trommels en ritmes.
Groep: 1 - 4
Project: A301
Algemene Muzikale Vorming (AMV) op School
Doel: Kinderen in groep 4 en 5 krijgen Algemene Muzikale Vorming en sluiten dit af met een presentatie.
Groep: 4 - 5
Project: C402
12 juni Phion: Anne de Poes, een muzikaal verhaal
Doel: Een muzikaal verhaal uitgevoerd door het Phion orkest met prachtige poppen en poeslieve liedjes.
Groep: 3 - 5
Project: D808
Museum Nairac: Archeologie onder je voeten
Doel: Leerlingen leren door archeologie ontdekken dat op de plekken waar zij nu wonen en spelen heel lang geleden ook al mensen leefden.
Groep: 6 - 8
Project: C701
Avonturenstok maken
Doel: Kinderen leren met verschillende technieken mooi versierde avonturenstokken/wandelstokken maken.
Groep: 5 - 8
Project: B104
Poppenspel in de klas
Doel: De leerkrachten leren de basisbeginselen van het spelen met een pop in de klas. De leerkrachten leren zich in te leven in de pop, ze leren de pop te bewegen en mbv de pop contact te maken met een ander.
Groep: 1 - 2
Project: D307
Beatboxen
Doel: Bij de workshop beatboxen gaat het vooral om interactie en teamgeest, door samen ritmes en beats te creeëren en deze voor de klas te presenteren.
Project: A461
Beeldend aan de Basis
Doel: Vakdocent en eigen leerkracht geven samen de les beeldende vorming in de klas. Gericht op inspiratie en deskundigheidsbevordering.
Project: C101
Beeldend op maat
Doel: Kinderen maken kennis met verschillende aspecten van Beeldend werk. Samen met de Atelier Hupsakee bespreekt de school de wensen voor deze lesserie.
Project: B109
beeldhouwen met schuimruber
Doel: Met schuimrubber zijn geweldige beelden te maken! In 2 lessen gaan de leerlingen een 3 dm beeld maken, aan de hand van een voorafgesproken thema.
Groep: 4 - 7
Project: B126
Beleef het Rijksmuseum
Doel: Kinderen maken kennis met de mooiste kunstwerken en de geschiedenis. Het Rijksmuseum sluit met de onderwijsprogramma’s aan op de verschillende kerndoelen.
Project: A632
Beleef het verleden in de klas en het museum
Doel: Een lesserie over het leven en werken in vroeger tijden. Tijdens voorbereidende lessen op school mbv een museumkist wordt het museumbezoek voorbereid.
Project: B603
Beleef het verleden in het museum.
Doel: Via een speurtocht zien en ervaren de leerlingen hoe er vroeger geleefd en gewerkt werd.
Groep: 1 - 6
Project: A628
Groep: 3 - 8
Project: B604
Bewegend leren voor het jonge kind
Doel: Tijdens de lesserie 'Bewegend leren voor het jonge kind' worden de zintuigen geprikkeld door middel van creatieve dansoefeningen.
Project: B261
Bezoek aan de Puurveense Molen
Doel: We maken kinderen bewust van cultureel erfgoed in de lokale omgeving. Ze zien en leren alles over het functioneren van deze windkorenmolen in Kootwijkerbroek.
Project: A615
Bezoek aan het Borduur- & Houtsnijmuseum
Doel: Kinderen leren de waarde en de betekenis van de technieken én hun geschiedenis te zien door te kijken, te luisteren, te voelen.
Project: A610
Bezoek aan molen De Hoop
Doel: Leerlingen worden bewust van Cultureel erfgoed in de nabije omgeving. Ze zien en leren alles over het functioneren van deze windkorenmolen in Garderen.
Groep: 3 - 6
Project: A616
Bibliotheekbezoek: ‘De Kofferroof´
Doel: Leerlingen maken op speelse wijze kennis met de mogelijkheden van de bibliotheek. Al puzzelend en ontdekkend worden ze wegwijs gemaakt met de collectie.
Groep: 6
Project: A517
Body Movements
Doel: Door bewegingen te vergroten, verkleinen, versnellen of vertragen wordt een alledaagse beweging op een speelse en creatieve manier verandert in een dansbeweging.
Groep: 7 - 8
Project: A215
Boek in beweging: Het schrijvertje en de eekho
Doel: Bewegend en dansend beleven de kinderen tijdens de workshop het Kinderboekenweek thema 'Lekker eigenwijs' en leren zich in te leven in het verhaal van het boek 'het schrijvertje en de eekhoorn'.
Groep: 3 - 4
Project: E239
Bouwen met Lijnen
Doel: Een kunstproject rond het beeldaspect LIJN. kinderen werken samen of individueel aan een 3 dimensionaal kunstwerk gemaakt van PVC buizen en tape.
Groep: 5 - 7
Project: A128
Canon van Nederland: Het Nieuws van Toen
Doel: Deze interactieve tentoonstelling laat de Nederlandse geschiedenis zien aan de hand van de tien tijdvakken.
Project: A621
Canon van Nederland: Stap(je) terug in de tijd
Groep: 5 - 6
Project: A620
Capoeira muziek, dans, acrobatiek, zelfverdediging
Doel: Het spel van Capoeira is een swingende mix van dans, acrobatiek en zelfverdediging op Braziliaanse live muziek.
Project: A281
CMK coaching muziek
Doel: Deskundigheidsbevordering van de leerkracht mbt het zélf geven van goede muzieklessen aan de hand van de kerndoelen en tussendoelen voor muziek.
Project: B428
Doel: Deskundigheidsbevordering van de leerkracht mbt het zélf geven van goede muzieklessen
Project: D402
grootouders popidolen
Doel: De leerlingen duiken in de muziekwereld van hun grootouders. Welke artiesten waren populair en welke verhalen hebben hun grootouders erbij?
Project: B431
CMK inspiratielessen muziek
Doel: Leerkrachten krijgen tijdens deze lessen de mogelijkheid om inspiratie op te doen voor het geven van muzieklessen die aansluiten bij de kerndoelen en tussendoelen voor muziek.
Project: B436
CMK Kids in concert
Doel: Kinderen van groep 5 bereiden 'Kids in concert' voor, een afsluitend concert na schooltijd met de vereniging uit het dorp.
Groep: 5
Project: B434
CMK Maatwerk
Doel: Vanuit de samenwerking tussen school en cultuuraanbieder gezamenlijk tot een kwalitatief goed maatwerk-traject komen. Passend bij de identiteit en locatie van de school.
Groep:
Project: D810
CMK musical inspiratie muziek
Doel: Muzikale lessen ter voorbereiding op de groep 8 - of kerstmusical. Ondersteunend aan de leerkracht en gericht op geven van tips en inspiratie
Project: B433
CMK Muziek traject compleet
Doel: Het vak muziek wordt van a tot z stevig neergezet met stappen naar keuze van de school.
Project: D403
CMK teamtraining Dans&Drama
Doel: Deskundigheidsbevordering van de leerkracht en pedagogisch medewerker m.b.t. het zelf geven van dans&drama in de groep
Project: D231
CMK teamtraining muziek
Doel: Deskundigheidsbevordering voor het docententeam op het gebied van muziek. De inhoud wordt in overleg bepaald.
Project: E405
CMK thematisch werken met Dans
Doel: Sluit aan bij Kerndoelen 54 en 55 Vaardigheden: beleven, maken en waarderen van dans, samenwerken, creatief denken, experimenteren, procesmatig werken, presenteren en reflecteren.
Project: B239
CMK thematisch werken lessenserie
Doel: Dit programma is voor scholen die cultuurvakken willen laten aansluiten bij thematisch werken en/of het werken vanuit een methode wereldoriëntatie.
Project: B438
Takaro
Doel: Takaro (Maori voor 'spelen') maakt creatief en procesgericht muziekonderwijs mogelijk voor het basisonderwijs. Verrijk jouw team met een Takaro deskundigheidstraining.
Project: D471
componeren met kleuren
Doel: De klas leert in 4 lessen de beginselen van het componeren en gaan vervolgens aan de slag met boomwhackers.
Project: B432
Dans aan de Basis
Doel: Vakdocent en eigen leerkracht geven samen dansles in de klas.
Project: C201
Beleef dansend een boek
Doel: Kinderen leren zich middels beweging en dans inleven in het verhaal van het boek
Groep: 1 - 3
Project: A232
Dans in het speciaal onderwijs
Doel: Hoe wordt dans ervaren als een kind zich moeilijk kan concentreren of een fysieke beperking heeft? We zetten dans in om het kind sterker te maken!
Project: A261
Dansdag met voorstelling
Doel: Samen met de hele school maken we in 1 dag een dansvoorstelling die we aan het einde van de dag presenteren!
Project: A262
Dansexpressie met als thema spionnen
Doel: Kinderen leren gericht kijken naar dans en beweging. In deze workshop ligt de nadruk op emoties en samenwerken.
Project: A211
Dansexpressie met als thema verstoppen
Doel: Kinderen maken tijdens deze workshop kennis met diverse aspecten van dans aan de hand van het prentenboek 'Kikker speelt verstoppertje'.
Project: A209
Dansexpressie met elke les een ander thema
Doel: Kinderen maken kennis met diverse aspecten van dans en drama zoals mogelijkheden van je lijf, oriëntatie in de ruimte en samenwerken.
Project: B201
Project: B202
Dansexpressie met als thema vormen en lijnen
Doel: De kinderen worden met opdrachten uitgedaagd mee te denken en te exploreren hoe je een onderwerp kan omzetten in dans en beweging.
Project: A135
Dansexpressie met als thema patronen en vormen.
Project: A210
Dansworkshop met projectie: Reis door je lichaam
Doel: Met live bewegende projectie en speelse opdrachten leren de kinderen hoe ze verschillende lichaamsdelen kunnen gebruiken om te improviseren met dans
Project: A271
Dansworkshop met projectie: Tekenen in de ruimte
Doel: Met live bewegende beamerprojectie en speelse opdrachten leren de kinderen hoe ze ruimte en vormen kunnen gebruiken om te improviseren met dans en versterken ze hun ruimtelijk inzicht
Project: A272
Bezoek aan het carillon in dorpskerk van Garderen
Doel: Een bezoek aan de toren van Garderen en het carillon. Via een luisterspel maken de kinderen kennis met de muziek van het carillon.
Project: A442
Het carillon: dat klinkt als een klok
Doel: Kinderen maken via het carillion kennis met een specifieke vorm van muziek wat hoort bij de Nederlandse cultuur
Project: A441
De beiaardier en het Doe-carillon
Doel: De Doe Beiaard is een muziekinstrument in de vorm van een bouwpakket. Is het instrument klaar, dan is het een mini-beiaard en tegelijk een mini-kerktoren. Kinderen kunnen op school samen met de beiaardier een Doe Beiaard bouwen en er daarna op leren spelen.
Project: A443
De Harmonie in de klas
Doel: Kinderen maken kennis met orkestinstrumenten van De Harmonie Barneveld.
Groep: 4 - 6
Project: A410
De kracht van het poppenspel
Doel: Interactieve poppenspelvoorstelling rondom het herkennen en beleven van emoties
Project: A304
De wereldwandelaar op school
Doel: Lopend op een manshoge wereldbol ontmoet de Wereldwandelaar de kinderen op school om al zingend en jonglerend samen stil te staan bij wereldthema's
Project: A371
Decopatch
Doel: Leerlingen leren met het beplakken van verschillende kleuren decopatch-papiertjes mooie kunstdiertjes te maken.
Project: A106
Deskundigheidsbevordering
Doel: Deskundigheidsbevordering leerkrachten dmv trainingen, workshops en maatwerktrajecten.
Project: D802
Dichten met cijfers
Doel: Leerlingen leren creatief om te gaan met taal/ woorden en cijfers door te experimenteren met het oordenen van woorden en zinnen op klank en ritme.
Project: A502
Dieren tekenen en schilderen
Doel: Leerlingen leren over de kenmerken, basisvormen van verschillende dieren en gaan er dan eentje uitwerken op aquarelpapier of canvasboard.
Project: A107
Digitaal componeren
Doel: Kinderen gaan aan de slag met digitaal componeren met behulp van het programma Ableton Light.
Project: B406
doorzichtige kunst
Doel: In 3 lessen wordt gewerkt aan een doorzichting kunstwerk aan de hand van de beeldaspecten lijn, kleur en vorm.
Groep: 2 - 7
Project: B129
Drama aan de Basis
Doel: De kinderen krijgen diverse basiswerkvormen aangeboden zoals nonverbale spelen, spelen met rollen, improviseren en presenteren.
Project: C308
Doel: Vakdocent en eigen leerkracht geven samen dramales in de klas. Gericht op deskundigheidsbevordering en inspiratie.
Project: C301
Dramacocktail
Doel: Kennismaken met de vormen van toneelspel waarbij inlevingsvermogen, lichaamstaal, stemgebruik, creatief denken en presenteren een rol spelen.
Project: B309
Dramalessen groep 1 t/m 8
Doel: Sabine van Boven biedt zowel workshops/lesseries drama aan als ook thematische theaterlessen over Middeleeuwen en 2e wereld oorlog
Project: A352
Dramaspelletjes
Doel: De kinderen krijgen verschillende dramaspelletjes aangeboden waarbij ze lekker los kunnen komen.
Project: A309
Een beeldje uit een stuk
Doel: Kinderen leren werken met speksteen en maken daarvan een mooi beeldje op een sokkeltje waarbij de kinderen het hele proces doorlopen wat een beeldhouwer ook toepast.
Project: A120
Een bezoek aan het Kijk & Luistermuseum
Doel: Kinderen kunnen kennis maken met collecties over oude mechanische muziekinstrumenten uit de 19e eeuw en Veluwse streekhistorie.
Project: A631
Een bezoek aan Kasteel Doorwerth
Doel: Ontdek samen Kasteel Doorwerth: Kastelen zijn spannende plekken voor leerlingen en leerzame plekken voor het onderwijs.
Project: A630
Boek in beweging: Deze ridder zegt NEE
Doel: Bewegend en dansend beleven de kinderen tijdens deze workshop het Kinderboekenweek thema en leren zich in te leven in het verhaal van het boek 'Deze ridder zegt NEE'.
Project: E238
Een gevaarlijk leuk bibliotheekbezoek!
Doel: Kinderen werken bij deze activiteit aan het vergroten van hun woordenschat.
Groep: 3
Project: A508
Een hele dag beeldende kunst voor en door de hele
Doel: Alle groepen van de school krijgen een workshop en maken gezamenlijk een groot kunstwerk.
Project: A119
Een hele dag muziek voor en door de hele school
Doel: Workshops muziek voor alle groepen van de school en gevolgd door een korte presentatie aan het einde van de dag.
Project: A408
Een hele dag theater voor en door de hele school
Doel: Een wervelende theaterdag voor de hele school! Na de workshops drama volgt een leuke presentatie aan het einde van de dag.
Project: A308
Muzikant in de klas of in de school
Doel: Een professionele muzikant laat de kinderen kennismaken met een instrument. De kinderen kunnen zich orienteren en krijgen de gelegenheid om het instrument uit te proberen.
Project: A417
Een rondeel te veel
Doel: Aan de hand van een aantal richtlijnen leren de leerlingen een rondeel te schrijven, gericht op een bepaald thema zoals de seizoenen, feestdagen of een schoolthema.
Project: A523
Eerste hulp bij musical
Doel: Groep 8 werkt aan een leuke eindmusical, maar kan misschien best wel wat extra musicalondersteuning gebruiken.
Groep: 8
Project: B311
Elfjes in de klas
Doel: Aan de hand van een aantal richtlijnen leren de leerlingen een Elfje schrijven, waarbij de leerling leert keuzes te maken.
Project: A501
Emoties tekenen of schilderen
Doel: Leerlingen leren hun emotie over te brengen in een tekening of beschildering.
Project: A108
Figuur buigen van stalen draad
Doel: Leerlingen maken kennis met eenvoudige metaaltechnieken waarbij de fijne motoriek wordt gestimuleerd. Het werkstuk wordt versierd.
Project: A801
Filmtrailer
Doel: Aan de hand van muziek eigen scènes maken en deze aan elkaar monteren tot een real life filmtrailer.
Project: B310
Filosoferen met . . . Beelden en Schilderijen!
Doel: Filosoferen met schilderijen verbindt 12 topstukken uit de collectie aan prikkelende filosofische thema’s.
Project: A625
Flatlay maken en fotograferen
Doel: De kinderen maken kennis met de beginselen van fotografie en het maken van een Flatlay: een foto recht van boven.
Project: A709
Doel: De kinderen maken kennis met de beginselen van fotografie en het maken van een Flatlay: een foto recht van boven. Zeer geschikt tijdens de Kinderboekenweek in oktober 2024: Lekker eigenwijs!
Project: A710
Graffiti
Doel: Kinderen krijgen eerst een presentatie over graffiti en gaan daarna ook zelf aan de slag.
Project: A101
Graffiti workshop | Stencils
Doel: Kinderen maken kennis met de geschiedenis van de graffiti-scene, ze gaan met verschillende teken- en graffiti technieken aan de slag en realiseren hun eigen stencils.
Project: B198
Graffiti workshop
Doel: Kinderen maken kennis met de geschiedenis van de graffiti-scene, ze gaan met verschillende teken- en graffiti technieken aan de slag.
Project: A198
Half mens, half dier
Doel: Je lijf, stem en houding inzetten om een heel nieuw typetje te spelen.
Project: B307
Held op stokken
Doel: Kinderen leren keuzes te maken in kleur, textuur of vorm waardoor ze een gevoel, emotie of sfeer op kunnen roepen bij hun vogelverschrikker.
Project: B105
Het 5-minuten gedicht
Doel: Aan de hand van een aantal richtlijnen leren de leerlingen een gedicht schrijven, waarbij de leerling leert keuzes te maken.
Project: A504
Het journaal
Doel: Een eigen journaal maken met de klas, waarbij samenwerken en presenteren centraal staan.
Project: B313
blij met kip en ei groep 1-4
Doel: Kinderen zien, leren en beleven alles over de kip en het ei en gaan op ontdekkingsreis door het museum.
Project: A611
Blij met kip en ei
Project: A612
Houtsculpturen maken
Doel: Fantasie en creativiteit worden aangewakkerd, wat je hebt, daar moet je het mee doen. Samenwerking, met als doel een dorpsgezicht gezamenlijk gestalte te geven. Eventueel volgens een thema zoals bouwen.
Project: B110
Ik ging eens op vakantie
Doel: De kinderen leren in stilstaande beelden een heel verhaal te vertellen.
Project: A303
Ik wou dat ik jou was
Doel: Leerlingen schrijven een biografie en leren zich verdiepen in iemand anders.
Project: B502
Instrumentenparade
Doel: Kinderen maken kennis met verschillende strijk-, blaas- en slaginstrumenten en mogen ze ook zelf uitproberen.
Project: B407
Kikker en beer
Doel: Kennismaken met toneelspelen, je lijf gebruiken om iets of iemand na te doen (stimuleren inlevingsvermogen).
Project: B305
Muziek uit een prentenboek
Doel: De kinderen lusteren naar het prentenboek en verwerken dit zingend, bewegend en spelend op instrumenten.
Project: E419
Kinderboekenweek 2024, popsong met de klas
Doel: De kinderen zingen een lied en leren hier instrumenten bij bespelen.
Project: E420
Kinderboekenweek muziek
Doel: De kinderen zingen het lied en leren hier instrumenten bij bespelen.
Project: E418
Bij ons thuis - creatief schrijven
Doel: Leerlingen gaan aan de slag met het Kinderboekenweek thema 'Bij ons thuis'. Leerlingen leren tijdens deze workshop kijken en schrijven vanuit een ander perspectief.
Project: E521
Lekker eigenwijs! - creatief schrijven
Doel: Leerlingen gaan aan de slag met het Kinderboekenweek thema 'Lekker eigenwijs!'. Leerlingen leren tijdens deze workshop kijken en schrijven vanuit een ander perspectief.
3+4 oktober voorstelling ´help, ik ben de baas´
Doel: 'Help, ik ben de baas' is een multimediale voorstelling over eigenwijs zijn, verantwoordelijkheid krijgen en kleine veranderingen met grootse gevolgen.
Project: E504
Kinderen gaan al dansend op ontdekkingsreis
Doel: In deze lessenserie gaan de leerlingen de techniek van dans ontdekken en alle mogelijkheden die daarmee samenhangen, zoals bijv. het improviseren, motoriek verbeteren, probleemoplossend werken.
Project: B214
Project: B215
Kleuterdans
Doel: Op speelse wijze komen de kinderen in aanraking met de basiselementen van dans. Sluit aan bij kerndoelen: 54 en 55.
Project: A205
Doel: De kinderen leren op speelse wijze de basiselementen van dans aan.
Project: B210
Bibliotheekbezoek met kleuterklassen
Doel: Laagdrempelige activiteit om kleuters kennis te laten maken met de bibliotheek, boeken en activiteiten met een voorleesmoment.
Project: A518
Kröller-Müller - Schoolcode
Doel: Wil jij het hele schooljaar onbeperkt het museum bezoeken met je leerlingen? Vraag dan een unieke schoolcode aan en reserveer gemakkelijk je bezoek.
Project: A639
Kunst en eten; ‘Trek in kunst’
Doel: De leerlingen verdiepen zich in een kunstenaar en leren hoe je een schilderij opbouwt en schildert met acrylverf.
Project: A118
Kunst in de klas
Doel: In drie lessen ontdekken de leerlingen wat kunst is, verkennen zij elkaars mening en maken een eigen kunstwerk. Een prikkel voor het creatieve brein!
Project: B191
Kunst met Kleuters
Doel: In deze interactieve, speelse workshop gaat de workshopleider met de hele kleuterklas aan de slag om samen een groot kunstwerk te maken.
Project: A191
Kunstles van meneer Roodje
Doel: Jonge leerlingen maken op een speelse manier kennis met kunst. Ze leren kleuren mengen, primaire kleuren benoemen en leren zich expressief te uiten op papier.
Project: A114
Kunstproject Droomreis
Doel: Leerlingen gaan tekenen, beeldhouwen en verhalen schrijven en die verhalen zelf voorlezen zodat ze opgenomen & te luisteren zijn in de jukebox.
Groep: 7
Project: B101
Lappenstokpop
Doel: Kinderen maken een stokpop op een houten frame waarbij het gezicht een emotie overbrengt .
Project: A111
Leerorkest op school
Doel: Kinderen krijgen in 3 groepen instrumentale les op een snaar-, blaas-, of toetsinstrument. Zij werken toe naar een gezamenlijke eindpresentatie.
Project: C403
Leren spelen met poppen: speel je mee?
Doel: De leerlingen leren bij een pop een personage te bedenken en met deze te spelen. Ook bedenken ze een verhaal bij hun pop en leren dat te presenteren.
Project: B306
Kunst in het atelier
Doel: Samen met de klas aan een beeldend project werken in het atelier van Muziekschool Barneveld. Het thema van deze opdracht kan naar wens worden ingevuld, bijv. als aansluiting op een wereldorientatie thema of als voorbereiding op een bezoek aan een museum.
Project: B437
Lesserie Taal & Rekendans
Doel: Taal- en rekenontwikkeling via danseducatie en bewegend leren
Project: B217
maak een parade met de klas of de hele school
Doel: Kinderen maken samen met artiesten en docenten een feestelijke parade waarbij ze gaan balanceren, dansjes maken, circus oefenen en mogelijk ook objecten maken voor in een parade.
Project: A372
Maatwerk techniek experience
Doel: Techniekles opmaat: kennismaken met techniek doormiddel van theoretische uitleg of praktische werkstukjes
Project:
Maatwerk theaterprojecten
Doel: “In haar Kinderschoenen” creëert interactieve voorstellingen waarin plezier en actief meedoen centraal staat. In aansluiting op een (school)thema, project of locatie kunnen we samen tot en maatwerk project komen.
Project: D3111
Maken van een bewegende borstel
Doel: Leerlingen maken kennis met techniek en zetten het creatieve brein aan het werk tijdens het maken van een bewegende borstel.
Project: A802
Maken van een pingpongbal lampje
Doel: Leerlingen maken kennis met electrotechniek door het maken van een werkstuk dat in het donker fascinerende lichteffecten geeft via de kunstofdraden!
Project: A803
Methode Eigenwijs Next
Doel: Toevoegen van een deel van de kosten voor de methode 'Eigenwijs Next' aan de schoolpagina van de school.
Project: D400
Methode Laat maar zien
Doel: Toevoegen van een deel van de kosten voor de methode 'Laat maar zien' aan de eigen schoolpagina van de website.
Project: D100
Mijn Veluwe
Doel: Een beeldend kunstproject met als thema: identiteit en omgeving. Buiten op locatie gaan de leerlingen tekenen.
Project: B102
Consensisme
Doel: Kinderen gaan op ontdekkingsreis met schilderen, kleursymboliek, horizon en het effect van het penseel. Het verschil uitproberen tussen figuratief en abstract schilderen.
Project: B111
Kinderen maken kennis met het ontwerpen en tekenen
Doel: Kinderen maken kennis met het ontwerpen en tekenen van mode.
Project: A171
Een verdiepende lessenserie over het vak modeteken
Doel: De kinderen verdiepen zich in het vak modetekenen en maken daarbij gebruik van verschillende materialen en technieken
Project: B171
Monsterlijk
Doel: Kinderen maken op een leuke manier kennis met de fysieke en verbale mogelijkheden van hun lichaam.
Project: B301
Mozaïek
Doel: Leerlingen kunnen individueel of in groepjes aan de slag met veilig afgewerkte glassteentjes. En leren zo de mozaïk techniek.
Project: A104
museum het Pakhuis - graven naar goodies
Doel: In Museum het Pakhuis gaan leerlingen aan de slag met bronnen en objecten uit het verre verleden en ontdekken welke verhalen deze vertellen.
Project: A617
museum het Pakhuis - Ratje touR
Doel: De zwarte ratten kwamen met de Romeinen mee naar Nederland. Aan de hand van de Ratje Toe(R) ontdekken de leerlingen van alles over de grote Romeinen
Project: A618
museum het Pakhuis - sporen in het landschap
Doel: Leerlingen onderzoeken wat archeologische vondsten zeggen over vroeger. Ze zien de sporen van een archeologische opgraving
Project: A619
museum het Pakhuis - verborgen brieven
Doel: Door middel van het spel ontdekken leerlingen op een interactieve manier de gevolgen van de Tweede Wereldoorlog.
Project: A911
museum het Pakhuis - wonen in een romeins marskamp
Doel: Aan de hand van het spel ‘Kraak de code’ ontdekken de leerlingen hoe de Romeinen hier leefden en welke uitvindingen ze hebben achtergelaten.
Project: A912
Jan van Schaffelaar, de held en zijn tijd
Doel: Leerlingen maken kennis met het verhaal van Jan van Schaffelaar, dat behoort tot het erfgoed van de gemeente Barneveld.
Project: C702
Museumles: oorlog en bevrijding
Doel: Leerlingen doen kennis op over de gebeurtenissen in en rond Barneveld tijdens WOII en de bevrijding.
Groep: 6 - 7
Project: B701
Museum Nairac: Museummuizen
Doel: Leerlingen maken kennis met een museum en het onderwerp ‘verzamelen’. Ze leren dat er veel verschillende verzamelingen en dus ook verschillende musea zijn.
Project: A701
MOOIE MUUR!
Doel: Mooie muren maak je zelf! Een saaie hal of gang krijgt allure met een zelfgemaakt kunstwerk.
Project: A129
Muziek aan de Basis
Doel: Vakdocent en eigen leerkracht geven samen muziekles in de klas. Deskundigheidsbevordering en inspiratie staan hierbij centraal.
Project: C401
Muziek in overleg
Doel: Afhankelijk van de invulling en doelgroep
Project: A416
Muziek in Speciaal Onderwijs
Doel: De muzieklessen sluiten geheel aan op het niveau en de mogelijkheden van de groepen.
Project: B404
Muziek is een taal (lesserie)
Doel: Er worden verbindingen gelegd om leerlingen zowel in muziek als in taal vooruit te helpen.
Project: B403
Muziek is een taal (workshop)
Doel: Spelenderwijs worden verbindingen gelegd om leerlingen zowel in muziek als in taal vooruit te helpen.
Project: A409
Muziek op maat
Doel: Kinderen maken kennis met alle aspecten van muziek zoals zingen, luisteren, noteren en muziek maken.
Project: B402
Muziek op maat voor kleuters
Doel: Kleuters maken kennis met vele aspecten van muziek zoals zingen, muziek maken en bewegen op muziek.
Project: B401
Doel: Leerlingen leren zingen, bewegen en musiceren bij een prentenboek passend in het thema van de klas.
Project: A423
Muziekfeestje voor kleuters
Project: A405
naschoolse muzieklessen
Doel: Binnen- en buitenschoolse muzieklessen met elkaar verbinden door kinderen laagdrempelig kennis te laten maken met het bespelen van een muziekinstrument
Project: D401
Nederlands Openluchtmuseum - Speurtochten
Doel: De leerlingen gaan samen, doormiddel van een speurtocht in het museum, op expeditie naar vroeger.
Project: A623
Ontdek het harmonieorkest
Doel: Kinderen maken zingend en spelend kennis met orkestinstrumenten en ‘De Harmonie Barneveld’.
Project: B410
Op ontdekkingsreis door het museum
Doel: De leerlingen beleven hoe de mensen vroeger leefden en werkten.
Project: A608
Project: A609
Orff-feestje
Doel: Kinderen gaan zingen en spelen op Orff-instrumenten als klokkenspelen, xylofoons en klein slagwerk.
Project: A403
Paleis Het Loo: Bij de Oranjes
Doel: Maak kennis met de bewoners van Paleis Het Loo en hun koninklijke levens.
Project: C607
Paleis Het Loo: De tuin van de koning
Doel: Ontdek hoe de tuin van de koning eruit ziet en help mee om het piekfijn in orde te houden.
Project: C602
Paleis Het Loo: Niet zomaar een beeld
Doel: Ga in de paleistuin op zoek naar de beeldtaal van de 17e eeuw en ontwerp jullie eigen klassensymbool.
Project: A636
Paleis Het Loo: Op bezoek bij de koning
Doel: Leerlingen maken kennis met het Paleis Het Loo, zijn vroegere bewoners, de tuinen en de stallen.
Project: A635
Paleis Het Loo: Oranjegevoel
Doel: Waarom is oranje de kleur van Nederland? Los de puzzel op en ontdek het antwoord.
Project: C609
Paleis Het Loo: Parade in de paleistuin
Doel: Tijdens een interactieve rondleiding door de paleistuinen gaan leerlingen aan de slag met het aanleren van etiquetteregels en de omgangsvormen uit de 17e eeuw.
Project: C608
Paleis Het Loo: Prins Willem danst
Doel: Interactieve vertelvoorstelling voor kleuters over Paleis Het Loo en het hondje Willem Waf.
Project: C604
Paleis Het Loo: Pronktuin
Doel: Leerlingen leren navigeren en begrijpen de opbouw en verschillende functies van een 17e-eeuwse paleistuin.
Project: C605
Paleis Het Loo: Wonen in een paleis
Doel: Leerlingen ontdekken verschillen en overeenkomsten tussen vroeger en nu, tussen koninklijk leven en hun eigen leven.
Project: C606
Perspectief tekenen
Doel: Leerlingen krijgen inzicht in perspectief tekenen of schilderen en gaan daar praktisch mee aan de slag.
Project: A102
15 april Phion orkest: Fanny en Nannerl Take over!
Doel: De leerlingen geven samen met het Phion orkest en acteurs van Theater Sonnevanck een indrukwekkend optreden, waarbij ze hun beste muzikale beentje voorzetten.
Project: D809
Popband met de klas
Doel: De hele klas leert meespelen in de Plug In band van de muziekschool.
Project: A412
Popconcert op school
Doel: De Plug In band van Muziekschool Barneveld geeft een informatief en interactief concert voor de hele bovenbouw.
Project: A413
Porselein schilderen
Doel: Leerlingen leren een eigen bord en mok te ontwerpen of een tegel te beschilderen.
Project: A105
retourtje Gelderland
Doel: busvervoer naar provinciale voorstellingen
Project: D806
procesgericht beelden maken
Doel: Kijken naar en praten over kunst en bekende beeldhouwwerken. Er wordt op een procesgerichte manier gewerkt, waarbij de leerlingen leren reflecteren op het eigen werk
Groep: 3 - 7
Project: B1291
Samen Dans Maken
Doel: De leerlingen gaan zich verdiepen in het zelf maken van een dans
Project: B211
Lesserie fotografie voor kinderen
Doel: Leerlingen leren hoe ze een mooie foto kunnen maken door te kijken naar en gebruik te maken van kleur, compositie en standpunt.
Workshop fotografie voor kinderen
Doel: Kinderen maken kennis met de basistechnieken van fotografie; waarbij aandacht besteed wordt aan kleur, compositie en standpunt.
Project: A703
Schilderen à la Hundertwasser
Doel: Leerlingen leren schilderen in de stijl van de beroemde kunstenaar en architect Hundertwasser.
Project: A103
Schilderen door de eeuwen heen: oude meesters
Doel: Uitleg en praten over kunst. We ontdekken wat mooi en niet mooi is. Alles begint met nadenken, uitproberen en keuzes maken. Daarna gaan we ontdekken wat de verschillen zijn tussen de kunstenaars en we leren iets over de 'kleurenleer'.
Project: B114
Schilderen van borduurwerken
Doel: Kinderen ontwikkelen hun creativiteit, door een bestaand borduurwerk aan te vullen met hun eigen schilder ontwerp
Project: A614
Ben ik blij of ben ik boos?
Doel: Deze workshop draait om het herkennen en herkenbaar maken van emoties, waarbij kleur de verschillende emoties verbeeld.
Project: A110
Schoolorkest project
Doel: Kinderen die een muziekinstrument spelen doen een positieve ervaring op door samen een project schoolorkest te vormen, te oefenen en op te treden.
Project: B439
Aanbod buiten website om
Doel: Cultuureducatie in de volle breedte, inclusief de kosten, voor de school inzichtelijk maken.
Project: D801
Striptekenen
Doel: Leerlingen leren door striptekenen hun fantasie en creativiteit aan te wakkeren en die om te zetten in beeldtaal en communiceren met plaatjes. Het aanleren van tekenvaardigheid.
Project: B113
Snuffellessen
Doel: Kinderen krijgen instrumentale les op een snaar-, blaas-, en toetsinstrument.
Project: B408
Speel een boek en geef een voorstelling
Doel: De leerlingen maken kennis met het boek 'Feest', leren de verhaallijn kennen, het verhaal uit te spelen en te presenteren. De benodigde attributen worden door de leerlingen zelf gemaakt.
Project: B314
Spelend dansen en bewegen
Doel: Kinderen worden met uitnodigende bewegingsspelen uitgedaagd om in beweging te komen, waarbij basisaspecten als coördinatie, volgen, spiegelen en samenwerken aan de orde komen.
Project: A273
Doel: Kinderen worden met uitdagende bewegingsspelen uitgedaagd om in beweging te komen, waarbij basisaspecten als coördinatie, volgen, spiegelen en samenwerken aan de orde komen. Elke les focust op een thema: je lichaam, je plaats in de ruimte en samen dansen.
Project: B271
Spetterende dieren
Doel: De leerlingen maken kennis met werken van de expressieve kunstenaar Erik Zwezerijnen en leren d.m.v. o.a. action painting, zichzelf te uiten op papier.
Project: A113
Speurtocht bij het Oude Ambachten & Speelgoed Muse
Doel: Leerlingen maken en versieren hun eigen ‘schoonschrift certificaat’
Project: A604
Stagefighting
Doel: Belangrijk in deze lessen is dat er eerst wordt gewerkt aan betrouwbaarheid, leiden en volgen.
Project: B302
Stempelen op paneel
Doel: Naar aanleiding van werken van beroemde kunstenaars gaan de leerlingen zelf aan de slag met stempels op een paneeltje.
Project: A109
striptekenen bij kinderboekenweek thema
Doel: Deze lesserie 'striptekenen' kan worden ingezet ter voorbereiding en ondersteuning aan het kinderboekenweek-thema 2024 'Lekker eigenwijs'.
Project: E151
Takaro- spelen en experimenteren met muziek
Doel: Takaro (Maori voor ‘spelen’) maakt creatief en procesgericht muziekonderwijs mogelijk voor het basisonderwijs.Takaro (Maori voor ‘spelen’) maakt creatief en procesgericht muziekonderwijs mogelijk voor het basisonderwijs.
Project: A481
Tegeltjeswijsheid
Doel: Met teksten van tegeltjeswijsheid kleine grappige scènes maken.
Project: A302
Toneelleeskist
Doel: Leesplezier
Project: A512
Ukelele in de klas
Doel: Kinderen leren in vier weken de beginselen van het ukelele spelen.
Project: B409
We spelen op een Ukelele
Doel: Kinderen leren een lied en bespelen daarbij de ukelele.
Project: A407
Urban culture: freerunning
Doel: Freerunning is een opkomende vorm van beweging waarbij niet de mate van competitie centraal staat, maar het bewegen in een vrije vorm en het steeds zoeken naar een nieuwe uitdaging.
Project: A901
Urban culture: Graffiti
Doel: Kinderen krijgen eerst een presentatie over graffiti en gaan daarna ook zelf aan de slag met het spuiten van een kunstwerk.
Urban culture: Streetdance
Doel: In deze workshop maken de leerlingen kennis met de dansstijl Urban Streetdance.
Project: A208
Urban culture: Streetdance mini´s
Project: A207
Urban culture: Urban Streetdance (lesserie)
Doel: Leerlingen gaan zich verdiepen in de dansstijl Urban Streetdance
Project: B213
Urban culture: Urban Streetdance mini´s (lesserie)
Doel: Een mix van urban streetdance stijlen waarbij verschillende danstechnieken worden aangeleerd
Project: B212
Ventilator
Doel: De leerlingen gaan zelf een ventilator bouwen welke wordt aangedreven door een zonnecelmotor. Hierdoor maken ze kennis met elektronica.
Project: A808
Verhalen komen tot leven
Doel: Belevenislezen: een prentenboek wordt in de klas tot leven gebracht door het thema spelenderwijs in de groep te behandelen.
Project: A507
Versier je eigen tegel
Doel: Leerlingen krijgen veel voorbeelden van Delfts blauw tegels te zien en gaan daarna hun eigen tegel maken.
Project: A602
Het Achterhuis
Doel: De geschiedenis van de tweede wereldoorlog vanuit het persoonlijke verhaal van Anne Frank in het Achterhuis ervaren en bespreekbaar maken in de klas.
Project: D351
Maken van muziek klassiek
Doel: Leerlingen maken kennis met muziek en muziekinstrumenten tijdens een interactief concert.
Groep: 4
Project: D407
Maken van muziek
Doel: De leerlingen van groep 4 maken interactief kennis met muziek en muziekinstrumten door middel van kijken, luisteren, zingen en muziek maken.
Project: D406
Tekenen met zand
Doel: Leerlingen worden meegenomen in een verhaal ondersteund door zandtekeningen en bijpassende muziek.
Project: A112
Wat je zegt ben je zelf
Doel: Aan de hand van een aantal richtlijnen leren de leerlingen een autobiografie schrijven. Hierbij denken ze na over wie ze zijn en wat ze beleven. Ze leren zichzelf te uiten op papier en ervaren dat schrijven leuk kan zijn.
Project: A503
Wat zeg je me nou?
Doel: Aan de hand van een aantal richtlijnen leren de leerlingen een verhaal schrijven over een woord dat niet bestaat. Ze leren hierbij creatief denken en zich te uiten, maar zijn toch gebonden aan bepaalde spelregels.
Project: A506
Sokpop maken.
Doel: Fantasie en creativiteit worden gestimuleerd bij het maken van sokpoppen. Leerlingen leren: samenwerken, presenteren, bedenken van eigen verhaal.
Project: A125
Als een vis . . .op het droge
Doel: Leerlingen leren werken met chamotteklei en maken daarvan een mooie vis waarmee de basistechnieken van boetseren worden aangeleerd
Project: A121
Bezoek atelier en muziekschool
Doel: Onder leiding van kunstenaar Julia Borsboom werken leerlingen in het creatief atelier én wisselen daarna door voor een kennismaking met muziek en muziekinstrumenten
Project: A425
Workshop dans - Lesmethode: Eigenwijs Next
Doel: De kinderen leren hun lichaam te gebruiken als expressiemiddel. Ze leren hun bewegingen ordenen in kracht, ruimte en tijd. Lesmethode Eigenwijs Next wordt gebruikt als leidraad.
Project: A263
Workshop Djembé
Doel: Leerlingen leren ieder op hun eigen djembé allerlei verschillende klanken en Afrikaanse ritmes.
Project: A401
Workshop Jazzballet
Doel: Tijdens deze workshop leren de leerlingen ritmes en passen op verschillende manieren te gebruiken.
Project: A214
Workshop keyboard
Doel: De leerlingen leren een muziekstuk spelen met verschillende partijen op het keyboard.
Project: A421
Workshop Muziekschoolfeestje
Doel: Leerlingen proberen muziekinstrumenten uit op de muziekschool.
Project: A411
Workshop Samba la Bamba
Doel: Leerlingen leren met elkaar hoe je een echte Braziliaanse samba moet laten klinken.
Project: A402
Workshop Taal & Rekendans
Project: A213
Zandsculpturen Garderen
Doel: Woorden en verbeelding komen samen in schitterende zandsculpturen tijdens de nieuwe tentoonstelling van 2024 met het thema “BOEKEN”.
Project: A1101
Zandsculpturen Garderen thema ´Boeken´
Project: E1101
Zenuwspiraal
Doel: Leerlingen maken zelf hun eigen zenuwspiraal aan de hand van een instructie. Ze maken kennis met technische handelingen.
Project: A814
Zing’es
Doel: Lekker een aantal weken zingen in je eigen klas, werken aan de zangstem en basistechnieken, met liedjes die in overleg gekozen worden.
Project: B405
Zwaan zoekt een vriendje
Doel: Kinderen maken op een speelse manier kennis met beeldende kunst, gaan samen in gesprek en doen opdrachten in de Beeldentuin van het museum.
Project: A624
Een hele dag muziek én dans
Doel: Workshop muziek en dans voor alle groepen van de school, gevolgd door een korte presentatie aan het einde van de dag.
Project: A415