Ja, ja, ik hoor iedereen al mompelen… is denken (een) kunst? Wat hebben kunst en filosoferen met elkaar te maken? Denken gaat over verwoorden. Kunst heeft met kijken, gevoel en ervaren te maken. In een gesprek over kijken komen deze samen.
De leerlingen leren de cultuur van het onderzoekend denken. Er wordt geen mening gegeven, maar een ervaring onderzocht. Er worden ook waarnemers aangesteld, zij houden bij hoe het gesprek verloopt. De kinderen leren zichzelf te verplaatsen in een ander en zich te laten verrassen door de ander: dat is namelijk het mooie van elke kunstbeleving: je wordt er even in meegenomen. De bewustwording en het uitspreken daarvan helpt enorm om de wereld te begrijpen.
Leerlingen gaan met elkaar een kunstwerk uitzoeken via het digibord of via platen (neemt Joanne mee). De klas wordt dan verdeeld in tweeën: één deel gaat observeren, de andere helft gaat in gesprek met elkaar onder leiding van Joanne Zegers.
De observerende helft krijgt duidelijke opdrachten waar zij op moeten letten. De andere helft gaat van gedachten wisselen over hun kijkervaring met het kunstwerk.
Tussentijds wordt kort geëvalueerd hoe het gesprek verloopt.
Doel:
Bespreken wat de observerende leerlingen en de pratende leerlingen hebben ervaren.
Tijdsinvestering:
60 minuten.
Voorbereiding en evaluatie 50 minuten.