Tijdens deze excursie maken de leerlingen op een actieve manier kennis met diverse aspecten van papier in de Zaanstreek. Ze leren iets over de geschiedenis van de papierproductie en gaan aan de slag om diverse toepassingen van papier te ontdekken. Ook maken de leerlingen kennis met oude handschriften en het beheer en behoud van archiefstukken.
Opdrachten
De excursie bestaat uit twee onderdelen: opdrachten met de papierkar en een rondleiding door het depot. De klas wordt in twee groepen gesplitst zodat er van activiteit kan worden gewisseld.In de studiezaal maken de leerlingen acht opdrachten, elk met een eigen thema. Bijvoorbeeld schrijven met een ganzenveer en inkt, afdrukken maken met een stansapparaat en een blinddrukstempel. Met een loep wordt een groot stuk perkament onderzocht. Daarnaast maken de leerlingen kennis met de website en de foto's op de beeldbank van het gemeentearchief.
Rondleiding
De leerlingen brengen een bezoek aan het archiefdepot, waar de originele stukken van het gemeentearchief worden bewaard. Hoe kan papier het best bewaard worden? Wat is schadelijk voor papier? Kan je het papier ruiken? Hoe lang zijn de kasten? Aan de hand van diverse stukken wordt de geschiedenis van de papierindustrie in de Zaanstreek verteld waarbij verrassende feiten boven water komen.
Thema's
Papier, papierproductie, geschiedenis van papier.
Doel:
Nederlands: mondeling taalonderwijs: 2, schriftelijk taalonderwijs: 4, 5 en 9
Oriëntatie op jezelf en de wereld: tijd: 51 en 52
Kunstzinnige oriëntatie: 54 en 56
Tijdsinvestering:
60 minuten
Opmerkingen:
Voor de excursie naar het Gemeentearchief zijn er tenminste 2 volwassen begeleiders en een leerkracht nodig.
Maximaal 32 leerlingen.
Elke leerling krijgt een werkboekje met de opdrachten die op het gemeentearchief gedaan worden. Voorbereiding: de groep in tweeën splitsen voor de activiteiten.