Handen uit de mouwen! Kom op bezoek bij de thuiswevers uit Assendelft en molenaars uit de Zaanstreek. De leerlingen stappen op de Schans de wereld uit 1850 binnen. Het is er een drukte van belang, want de Zaanstreek is één van de oudste industriegebieden van Europa. Daarvoor hadden de Zaankanters drie dingen nodig: wind, hout & water.
De leerlingen volgen een spannende route over de Zaanse Schans. Zo ontdekken de leerlingen hoe het was om op te groeien in 1850.
Ontdekkingstocht
De leerlingen gaan op een spannende ontdekkingstocht over de Zaanse Schans.Onderweg komen ze langs de molens en het Wevershuis. Spelenderwijs ontdekken de leerlingen hoe kinderen vroeger leefden. Gingen ze naar school? Moesten kinderen meehelpen in het huishouden? Wat voor beroepen waren er allemaal? Leerlingen maken kennis met de windenergie van de molens en hoe die ervoor zorgden dat hier veel schepen werden gebouwd. Ook de zeilen voor de schepen werden hier geweven en met die schepen gingen ze uit vissen naar haring en Walvis!
Lesmateriaal
De leerkracht kan voorafgaand aan het programma gebruik maken van de docentenhandleiding (zie link) met tips voor een voorbereidende les en voor een verwerkingsopdracht op school. De klas wordt begeleid door een ervaren museumdocent.
Locaties en thema's
De start is bij Het Zaans Museum en inclusief een bezoek aan het Wevershuis en Houtzaagmolen Het Jonge Schaap op de Zaanse Schans.
Doel:
Leerdoelen
• De leerling leert over het dagelijks leven van leeftijdsgenootjes in de 19e eeuw
• De leerling kan begrippen rond erfgoed herkennen, zoals oud, nieuw, vroeger en nu
• De leerling kan verschillen tussen leven van kinderen vroeger en nu benoemen
• De leerling leert over beroepen van vroeger
• De leerling kan voorwerpen omschrijven die voor hem of haar tot dan toe onbekend waren
• De leerling kan het verband tussen het hout zagen door middel van windkracht, het zeildoek weven en de Zaanse scheepsbouw beschrijven
Kerndoelen
Nederlands: kerndoel 1 tot en met 3
Oriëntatie op jezelf en de wereld: kerndoel 44, 48, 51, 53
Kunstzinnige oriëntatie: kerndoel 56
Tijdsinvestering:
120 minuten