Hooggeëerd publiek !!!
Museum Den Aanwas

Prinses Paulientje
In het museum staat ‘Prinses Paulientje’ centraal: Johanna Paulina Musters (Ossendrecht 1878 – New York 1895.). Volgens het Guinness Book of Records is zij de kleinste vrouw die ooit heeft bestaan. Paulina werd in haar korte leven wereldberoemd met haar optredens, eerst op lokale kermissen, later in grote theaters. Aan de hand van haar bijzondere levensverhaal leren de leerlingen op een speelse manier over het leven in die tijd.

De programma's voor groep 1,2 en 3, voor groep 3,4, 5 en voor groep 6,7 en 8 vormen samen een doorlopende leerlijn, maar de afzonderlijke programma`s kunnen ook heel goed zonder de andere twee uitgevoerd worden.

VOOR GROEP 6, 7 EN 8:
Op school, onder leiding van de leerkracht aan de hand van een lesbrief van het museum: De leerlingen krijgen een opdracht om in kleine groepjes een werkstuk te maken. Dat werkstuk is deels geschreven en bestaat voor een ander deel uit een door de kinderen te maken ‘kunstwerkje’. Onderwerp van het werkstuk: Prinses Paulientje. Voor het werkstuk maken de leerlingen gebruik van een documentatiepakket, dat door het museum speciaal voor dit werkstuk is samengesteld. De documentatie halen de leerlingen groepsgewijs op. Daarvoor moeten ze (bij voorkeur uiteraard zelf!) telefonisch een afspraak maken met het museum.

In het museum krijgt het groepje een rondleiding. Daarnaast krijgen de leerlingen de documentatie mee naar huis met teksten, plaatjes en verwijzingen naar informatie op internet over de het leven in West-Brabant in de 19de eeuw, over Paulina en over het circus- en theaterleven in die tijd.

Bij de werkstuk-opdracht zit ook een (nog nader uit te werken) opdracht om een ‘kunstwerk’ over Paulina te maken, zoals een tekening, of een circus-kijkdoos.

De kunstwerken van alle deelnemende groepjes (evt ook van andere scholen) worden op zondagen in het voorjaar, als het museum voor publiek geopend is, korte tijd voor publiek tentoongesteld in het museum. Leerlingen (groepjes) die een kunstwerk hebben gemaakt krijgen een vrijkaartje dat geldig is in de tentoonstellingsperiode, zodat ze hun eigen tentoonstelling (niet in schoolverband) kunnen bezoeken.

 

<< terug naar het overzicht

Organisatie
Museum Den Aanwas(meer informatie)
Type
project
Discipline
Beeldend, Erfgoed, Overig, Taal
Tijdvakken
Tijdvak 8: Tijd van burgers en stoommachines – industrialisatie 1800 tot 1900;
Werkvorm
Actief, Receptief, Reflectief
Competenties
creërend_vermogen, Receptief vermogen, Reflectief vermogen
Gedragsindicatoren
O1;O5;O6;O7;O8;C3;R1;
Niveau
groep 6 - 8
Berekening kosten
Deelname: € 7,50 per leerling

Prijs per leerling. Inclusief:
= verzorging door het museum van documentatie,
= tijdelijke expositie van de leerling-werkstukken in het museum,
= vrijkaartje museumbezoek tijdens openingstijden voor de leerling plus één ander persoon (naar keuze van de leerling).

Kerndoelen
Kerndoel 1: Informatie verwerven
Kerndoel 3: Informatie beoordelen
Kerndoel 4: Informatie opzoeken
Kerndoel 6: Informatie ordenen
Kerndoel 7: Informatie vergelijken
Kerndoel 8: Teksten produceren
Kerndoel 9: Plezier in lezen en schrijven
Kerndoel 12: Woordenschat
Kerndoel 34: Gezondheid
Kerndoel 37: Waarden en normen
Kerndoel 51: Historische bronnen
Kerndoel 53: Personen en gebeurtenissen
Kerndoel 54: Uitdrukken en communiceren
Kerndoel 55: Reflecteren
Kerndoel 56: Cultureel erfgoed
Kerndoel NL/ML 52: De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen
Kerndoel NL/ML 67: De leerlingen leren gebruik te maken van eenvoudige historische bronnen en ze leren aanduidingen van tijd en tijdsindeling te hanteren.
Kerndoel NL/ML 68:De leerlingen leren over kenmerkende aspecten van de volgende tijdvakken: jagers en boeren, Grieken en Romeinen, monniken en ridders, steden en staten, ontdekkers en hervormers, regenten en vorsten, pruiken en revoluties, burgers en stoommachines, wereldoorlogen en holocaust, televisie en computer.
Kerndoel NL/ML 69: De leerlingen leren over de belangrijke historische personen en gebeurtenissen uit de Nederlandse geschiedenis en kunnen die voorbeeldmatig verbinden met de wereldgeschiedenis.
Kerndoel NL/ML 70: De leerlingen leren ideeën, ervaringen en gevoelens uitdrukken in een beeldend werkstuk en daar over te communiceren
Domeinen
Domein 3 UIT DE GROTE WERELD