Prinses Paulientje
In het museum staat ‘Prinses Paulientje’ centraal: Johanna Paulina Musters (Ossendrecht 1878 – New York 1895). Volgens het Guinness Book of Records is zij de kleinste vrouw die ooit heeft bestaan. Paulina werd in haar korte leven wereldberoemd met haar optredens, eerst op lokale kermissen, later in grote theaters. Aan de hand van haar bijzondere levensverhaal leren de leerlingen op een speelse manier over het leven in die tijd.
De programma's voor groep 1,2 en 3, voor groep 3,4, 5 en voor groep 6,7 en 8 vormen samen een doorlopende leerlijn, maar de afzonderlijke programma`s kunnen ook heel goed zonder de andere twee uitgevoerd worden.
VOOR GROEP 3, 4, 5 EN 6:
Aan de hand van de woonplekken van Paulina behandelen we hoe mensen op verschillende plekken in de wereld vroeger en nu woonden en wonen. Zo wordt een verbinding gelegd tussen lokale geschiedenis en wereldoriëntatie.
1: Onder leiding van de leerkracht, aan de hand van suggesties in een lesbrief van het museum: bezoek aan een bijzonder huis in de directe omgeving van de school. Bijvoorbeeld bij iemand die een bijzondere hobby heeft, alpaca’s houdt, in een heel oud of bijzonder huis woont, in een verzorgingshuis woont, een motorfiets in de kamer heeft staan, of op zijn/haar eigen bedrijf (boerderij, fabriek, kantoor) woont…
De leerkracht organiseert dit bezoek zelf. Tip: het is leuk als je dit bezoek kan thematiseren.
Afhankelijk van het niveau en de mogelijkheden maken leerlingen hier een verslag van (schrijven, tekenen, collage).
2: Op school, onder leiding van de leerkracht aan de hand van een lesbrief van het museum: groepsgesprek aan de hand van foto`s en tekeningen (deze worden beschikbaar gesteld door het museum) bespreekt de klas de verschillen tussen wonen vroeger en nu en over het verschil in huisvesting tussen arme en rijke mensen in de tijd van Paulina. Hoge huizen van rijke mensen, lage huizen van arme mensen, wel of geen sanitair, verwarming, slapen, eten, (on)verharde wegen, etc.
3: Museumbezoek met interactieve rondleiding. De museummedewerker vertelt het verhaal van Paulina, met een sterke nadruk op de plaatsen waar zij heeft gewoond: Paulina woonde in een schuur, in woonwagens, in hotels, en in een sjieke villa. De leerlingen zien beelden van die woonplekken en een maquette van het huis dat haar familie liet bouwen met het geld dat met haar optredens verdiend werd. Elke woonplek van Paulina staat voor een periode in haar leven en de enorme ‘sociale transitie’ (van straatarm naar steenrijk) die zij en haar familie in haar leven doormaakten.
Aan de hand van films en/of andere beelden besteden we in de rondleiding ook speciaal aandacht aan de impact van al die optredens in circussen en theaters voor Paulina. Wat betekende het vroeger als je er anders uitzag dan anderen? En wat betekent dat nu?
Prijs per leerling. Inclusief lesbrief voor de leerkracht en materiaal voor in de klas, museumbezoek en rondleiding.