Paulientje en het Circus
Museum Den Aanwas

Prinses Paulientje
In het museum staat ‘Prinses Paulientje’ centraal: Johanna Paulina Musters (Ossendrecht 1878 – New York 1895). Volgens het Guinness Book of Records is zij de kleinste vrouw die ooit heeft bestaan. Paulina werd in haar korte leven wereldberoemd met haar optredens, eerst op lokale kermissen, later in grote theaters. Aan de hand van haar bijzondere levensverhaal leren de leerlingen op een speelse manier over het leven in die tijd.

De programma's voor groep 1,2 en 3, voor groep 3,4, 5 en voor groep 6,7 en 8 vormen samen een doorlopende leerlijn, maar de afzonderlijke programma`s kunnen ook heel goed zonder de andere twee uitgevoerd worden.

VOOR GROEP 1, 2 EN 3:
Het museum stelt een ‘leskist’ beschikbaar. Om de leerlingen uit de onderbouw helemaal in eigen tempo en op hun eigen manier kennis te laten maken met Paulientje vindt deze activiteit in de school plaats en wordt deze helemaal geleid door de leerkracht. De klas kan ervoor kiezen om, bijvoorbeeld als afsluitende activiteit, met de klas het museum te bezoeken, maar dat zo`n bezoek maakt niet standaard deel uit van dit programma.

In de leskist zitten:
= Instructies en tips voor de leerkracht;
= Een voorleesverhaal over een meisje dat niet groeide en optrad in het theater.
= Objecten uit de museum-collectie die het voorleesverhaal ondersteunen. (Deze objecten mogen een tijdje in de klas blijven.)
= Plaatjes van Paulina, theater, circus en knutsel-suggesties en suggesties voor andere activiteiten.

Opmerkingen:

De leerkracht kan ervoor kiezen om, bijvoorbeeld als afsluitende activiteit, met de klas het museum te bezoeken, maar zo`n bezoek maakt niet standaard deel uit van dit programma. Museum Den Aanwas is een klein museum. Daarom verzoeken wij u dringend om een klassebezoek altijd vooraf af te stemmen met het museum.

<< terug naar het overzicht

Organisatie
Museum Den Aanwas(meer informatie)
Type
uitleenmateriaal
Discipline
Beeldend, Erfgoed, Media, Theater
Tijdvakken
Tijdvak 8: Tijd van burgers en stoommachines – industrialisatie 1800 tot 1900;
Werkvorm
Actief, Receptief
Competenties
Receptief vermogen, Reflectief vermogen
Niveau
groep 1 - 3
Plaats
op school
Uitvoering door
door de leerkracht
Kerndoelen
Kerndoel 1: Informatie verwerven
Kerndoel 3: Informatie beoordelen
Kerndoel 12: Woordenschat
Kerndoel 53: Personen en gebeurtenissen
Kerndoel 55: Reflecteren
Kerndoel 56: Cultureel erfgoed
Kerndoel NL/ML 68:De leerlingen leren over kenmerkende aspecten van de volgende tijdvakken: jagers en boeren, Grieken en Romeinen, monniken en ridders, steden en staten, ontdekkers en hervormers, regenten en vorsten, pruiken en revoluties, burgers en stoommachines, wereldoorlogen en holocaust, televisie en computer.
Kerndoel ZML/MG 49: leren ideeen, ervaringen en gevoelens uitdrukken in beelden
Domeinen
Domein 3 UIT DE GROTE WERELD