Theater in de klas. Een humoristisch programma met impact over uniek zijn.
In deze interactieve voorstelling over anders zijn spelen twee acteurs het kind Teunis en zijn begeleider. Ze komen het lokaal binnen op zoek naar een klas die Teunis accepteert. Hij is heel grappig maar ook zo groot en bijzonder. Willen de kinderen Teunis bij hen in de klas?
Theater en interactief spel wisselen elkaar naadloos af. De acteurs nemen de kinderen mee in een speels en gevoelig denkproces over uniek zijn. Middels een 'gesprek op voeten' uit de communicatietechniek Deep Democracy spreken de kinderen zich uit.
Na afloop van de voorstelling gaan de acteurs in gesprek met de kinderen over henzelf. Of ze denken dat het moeilijk os om Teunis te zijn in een klas. Of zijzelf iemand kennen die een soort Teunis is. De meeste kinderen zullen zich verplaatsen in Teunis en krijgen meer gevoel voor medeleerlingen als die zichzelf buitengesloten voelen. En diegenen die zich wel eens buitengesloten voelen ervaren meer begrip.
De voorstelling is geinspireerd op het boek 'Teunis' van Toon Tellegen.
Heeft een positief effect op de dynamiek in de klas. In te zette in het kader van Burgerschap, denk aan: omgaan met kinderen uit een andere cultuur, diversiteit waarderen, sociale cohesie bevorderen en het ontwikkelen van je idee over je identiteit.
Tijdsinvestering:
De acteurs komen binnen in het klaslokaal van de groep. Het programma duurt ca 75 minuten.
Opmerkingen:
Het is belangrijk dat de leerkracht van de groep aanwezig is en actief meedoet.
Een aparte ruimte voor de acteurs, mag klein zijn, waar ze zich om kunnen kleden.