In schoolprogramma De wereld van chocolade maken leerlingen kennis met alle aspecten van cacao en chocolade. Beginnend bij de van origine Zuid-Amerikaanse vrucht, die inmiddels voornamelijk op West-Afrikaanse plantages wordt verbouwd. In de voorbereidende les kunnen leerlingen kennis maken met de Azteekse cacaodrank cacahuatl en de introductie van cacao in Europa in de Spanjaarden.
Tijdens het bezoek wordt in de museumles in de vaste opstelling van het Zaans museum de draad opgepakt bij de rol en status van cacao in 17e en 18e-eeuws Europa. Aan de hand van opdrachten bij bijzondere objecten en verhalen reflecteren leerlingen op de rol die cacao en chocolade tegenwoordig speelt. Is chocolade nog steeds een statussymbool? En tegen welke prijs wordt de cacao voor al dit lekkers verkregen? Leerlingen worden door de museumdocenten uitgedaagd tot een open gesprek, waarin moderne en vroegere slavernij op plantages komt aan de orde en het belang van fairtrade keurmerken.
Vervolgens gaat het programma in de Verkade-Experience dieper in op het fabricatieproces van de cacao en de rol van de Zaanstreek hierin. Leerlingen leren wat voor stappen er nodig zijn om van een cacaoboon chocolade te maken.
Het programma vindt plaats aan de hand van kijk-, doe- en vertelopdrachten in groepjes van max 10 leerlingen, onder begeleiding van een museumdocent. Zo hebben de kinderen veel ruimte om te kijken, krijgen ze alle aandacht en is er veel ruimte voor een vraag-gestuurd bezoek.
Doel:
De leerlingen onderzoeken de cacao-industrie uit de Zaanstreek en beseffen dat deze streek een bijzondere symbiose heeft met de grootse cacaohaven ter wereld, Amsterdam. Ze kunnen een onderscheid maken tussen cacao, cacaomassa en chocolade.. Ze krijgen inzicht in het productieproces van chocolade. Daarnaast maken ze kennis met de donkere kanten van cacao in de wereldgeschiedenis, maar ook nu.
Leerlingen leren kijken
Leerlingen werken samen
Leerlingen doen onderzoek
Leerlingen worden aangezet tot discussie
Leerlingen verwoorden en/of verbeelden hun inzichten
Tijdsinvestering:
Bezoek: 90 minuten
evt in de klas uit te breiden met voorbereidende en verwerkingslessen.