Reis je mee door de tijd?
In deze gastles reizen de leerlingen in de tijd, terug naar uitdagingen uit de filmgeschiedenis. Met films uit de collectie van Eye en kijk- en doe-opdrachten van de museumdocent ontdekken ze slimme trucs die filmmakers vroeger gebruikten.
Soundtrack, green screen en geluid
De klas werkt aan drie challenges: Hoe maak je een soundtrack voor een stille film? Hoe acteer je zonder geluid? Hoe laat je iemand verdwijnen zonder een green screen? Ze gaan aan de slag en ontdekken hoe het medium film geworden is zoals zij het nu kennen.
Doel:
Kerndoelen
De gastlessen sluiten aan bij de volgende kerndoelen van Nederlands, Orientatie op jezelf en de wereld en Kunstzinnige orientatie: leren uit- drukken (2), historische bronnen (51), gevoelens en ervaringen uitdrukken (54), reflecteren op werk (55), kennis cultureel erfgoed (56)
Beeldtaal
Leerlingen leren over de werking van beeldtaal en wat ze er zelf mee kunnen. Essentiële vaardigheden in de wereld van nu, waarin we dagelijks heel veel beelden zien en maken. In deze gastles ontdekken leerlingen de (technische) ontwikkeling van film en verdiepen zich in acteren, geluidseffecten en visual effects.
Filmisch erfgoed
Eye Filmmuseum is de schatbewaarder en het filmgeheugen van Nederland en laat leerlingen met deze gastlessen de waarde en betekenis van filmisch erfgoed zien. In de gastles leggen leerlingen verbanden tussen het verleden en heden. Ze onderzoeken oa wat er veranderd is door zelf oude filmtechnieken te ervaren.
Tijdsinvestering:
90 minuten
Door de school te verzorgen: