Animeer je klas. Met in de hoofdrol: je stoel!
Hoe krijgt een gewone lamp een hoofdrol en hoe laat je een ei lachen en bewegen? Met kijk- en doe-opdrachten bij vroegere en nieuwe films uit de collectie ontdekken de leerlingen de onbegrensde mogelijkheden van animatie. Ze verzamelen daarbij tips en trucs voor de film die ze daarna zelf maken.
Filmgeschiedenis
Spelenderwijs leren de leerlingen over belangrijke ontwikkelingen in de filmgeschiedenis, zoals kleur en geluid. Ze maken samen een korte animatiefilm met in de hoofdrol... de stoelen van de klas. Stoelen? Echt waar; alles kan met film.
Doel:
Kerndoelen
De gastlessen sluiten aan bij de volgende kerndoelen van Nederlands, Orientatie op jezelf en de wereld en Kunstzinnige orientatie: leren uit- drukken (2), historische bronnen (51), gevoelens en ervaringen uitdrukken (54), reflecteren op werk (55), kennis cultureel erfgoed (56).
Beeldtaal
Leerlingen leren over de werking van beeldtaal en wat ze er zelf mee kunnen. Essentiële vaardigheden in de wereld van nu, waarin we dagelijks heel veel beelden zien en maken. In deze gastles verdiepen leerlingen zich in animatie, beweging, personages en muziek.
Filmisch erfgoed
Eye Filmmuseum is de schatbewaarder en het filmgeheugen van Nederland en laat leerlingen met deze gastlessen de waarde en betekenis van filmisch erfgoed zien. In de gastles leren ze oa. onderscheid maken tussen films van vroeger en nu en historische bronnen ter inspiratie gebruiken.
Tijdsinvestering:
90 minuten
Door de school te verzorgen: